Dirigent

Mariano Boglioli, 

klavecimbel en basso continuo-speler, leraar en koor dirigent.                

Mariano Boglioli is geboren in Argentinië en begon zijn muzikale opleiding met de orgel en de piano bij de afzonderlijke Marisa Gianni en Norma Scarafía. Hij continueerde zijn muzikale opleiding aan de Universidad Nacional de Rosario (piano en koordirigent). Vervolgens ging hij naar de Universidad Nacional de La Plata (koor en orkestdirectie) en  Conservatorio Manuel de Falla (klavecimbel), behorend tot de eerste generatie studenten van de eerste afdeling voor oude muziek in Latijns Amerika. Zijn leraren waren Jorge Lavista (klavecimbel) en Federico Ciancio (basso continuo).

Hij verhuisde in 2012 naar Nederland, waar hij zijn masterstudies klavecimbel afrondde onder leiding van Jacques Ogg en Patrick Ayrton. Hij nam actief deel aan de masterclasses van, onder andere, Luca Guglielmi, Dirk Boerner, Christophe Rousset, Kris Verhelst, Jordi Savall, Menno van Delft en Philippe Pierlot.

Gedurende zijn studententijd in Argentinië was hij klavecimbel en organist van de Coro y Orquesta de la Universidad de Buenos Aires, waar hij voornamelijk barokopera en oratorium uitvoerde. Hij maakte ook deel uit van enkele kamermuziekgroepen en hij creëerde het Ensemble Fiori Musicali, dat hij vanaf het toetsenbord dirigeerde.

Hij maakte deel uit van gerenommeerde ensembles zoals La Compañía de las Luces (Buenos Aires), onder leiding van Marcelo Birman, gespecialiseerd in barokopera, inclusief de opname van twee cd’s (David et Jonatas door MA Charpentier en Hipolyte et Aricie door JP Rameau) . Hij trad verschillende keren op met La Barroca del Suquía, barokorkest onder leiding van violist Manfredo Kraemer, zowel in orkestprojecten als in kamermuziekconcerten.

Hij nam ook deel aan projecten onder leiding van Juan Manuel Quintana en Gabriel Garrido. Hij werd uitgenodigd om op te treden als solist en als kamermuziekspeler door het International Bach Festival van Gran Canaria (IBF), voerde verschillende programma’s uit met solisten en leden van het Koninklijk Concertgebouworkest (Amsterdam) en leden van het IBF Orkest. Hij werkte ook samen met het ensemble Musica Temprana (Nederland), Orquesta Sinfónica de Rosario (Argentinië), Orquesta Sinfónica de Córdoba (Argentinië), Ensemble De Profundis (Uruguay) en nog veel meer.

Mariano werd ingehuurd door het Conservatorio Manuel de Falla uit Buenos Aires om te werken als repetitor voor de zanglessen van Beatriz Moruja, een positie die hij bekleedde tot hij in 2012 naar Nederland verhuisde. Hij wordt regelmatig uitgenodigd door het Koninklijk Conservatorium Den Haag om masterclasses en audities te begeleiden.

Hij is medeoprichter van het ensemble Radio Antiqua (Nederland), winnaars van de eerste prijs in de Göttingen Kamermuziekcompetitie (Duitsland, 2014) en geselecteerd voor het Eeemerging-programma, onderdeel van het Festival d’Ambronay (Frankrijk), zijnde de belangrijkste leden van de Academie baroque d’Ambronay 2015, onder leiding van Enrico Onofri.

Hij maakte ook deel uit van het Ensemble Le Voci delle Grazie, ook geselecteerd voor het bovengenoemde programma. Hij was ook medeoprichter van de ensembles L’Armée des Amoureux en van het ensemble La Pantomime, een klavecimbel duet met Patricia Robaina, dat zich uitbreidt voor bepaalde programma’s tot 8-10 leden.

Met deze en andere ensembles trad hij op in de volgende festivals: Pavia Barocca en Grandezze e Meraviglie (Italië), Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (Oostenrijk), Göttingen International Haendel Festival (Duitsland), Utrecht Early Music Festival en Grachten Festival (Nederland), Vivat Curlandia (Letland), Música por los Caminos del Vino en Festival Camino de las Estancias (Argentinië), Festival d’Ambronay (Frankrijk), Seviqc Brežice Festival (Slovenië), onder anderen.

Hij combineert zijn activiteiten als klavecimbel en basso continuo-speler met lesgeven en koor dirigeren.