Dirigent

Mariano Boglioli, 

klavecimbel en basso continuo-speler, -leraar en koor dirigent.               

Mariano Boglioli is geboren in Argentinië en begon zijn muzikale opleiding met het orgel en de piano bij Marisa Gianni en Norma Scarafía. Zijn opleiding volgde hij aan de Universidad Nacional de Rosario (Piano en Koordirectie) en vervolgens ging hij naar de Universidad Nacional de La Plata (koor en orkestdirectie) en  Conservatorio Manuel de Falla (klavecimbel). Hij behoort tot de eerste generatie studenten van de afdeling voor oude muziek in Latijns Amerika en zijn leraren waren Jorge Lavista (Klavecimbel) en Federico Ciancio (Basso continuo).

In 2012 verhuisde Mariano naar Nederland om zijn Master in klavecimbel studie af te ronden onder leiding van Jacques Ogg en Patrick Ayrton.

Tijdens de Master studie nam hij actief deel aan de masterclasses van , onder andere;

  • Luca Guglielmi,
  • Dirk Boerner,
  • Christophe Rousset,
  • Kris Verhelst,
  • Jordi Savall,
  • Menno van Delft en
  • Philippe Pierlot.

In zijn studententijd in Argentinië was hij klavecimbelspeler en organist van de “Coro y Orquesta de la Universidad de Buenos Aires”, waar hij voornamelijk barokopera en oratorium uitvoerde.

Hij maakte deel uit van enkele kamermuziekgroepen en creëerde het Ensemble Fiori Musicali dat hij vanaf het toetsenbord dirigeerde.

In Argentinië maakte hij deel uit van gerenommeerde ensembles zoals La Compañía de las Luces (Buenos Aires), onder leiding van Marcelo Birman, gespecialiseerd in barokopera, inclusief de opname van twee cd’s (“David et Jonatas” door MA Charpentier en “Hipolyte et Aricie” door JP Rameau) . Hij trad verschillende keren op met La Barroca del Suquía, barokorkest onder leiding van violist Manfredo Kraemer, met orkestprojecten en kamermuziekconcerten.

Daarnaast nam hij deel aan projecten onder leiding van Juan Manuel Quintana en Gabriel Garrido.

Ook heeft zijn optreden gedaan als solist en als kamermuziekspeler bij het International Bach Festival(IBF) van Gran Canaria, voerde verschillende programma’s uit met solisten en leden van het Koninklijk Concertgebouworkest en leden van het IBF Orkest. Hij werkte ook samen met het ensemble Musica Temprana (Nederland), Orquesta Sinfónica de Rosario (Argentinië), Orquesta Sinfónica de Córdoba (Argentinië), Ensemble De Profundis (Uruguay) en nog veel meer.

Mariano was ingehuurd door het Conservatorio Manuel de Falla uit Buenos Aires om te werken als repetitor voor de zanglessen van Beatriz Moruja, een positie die hij bekleedde tot hij in 2012 naar Nederland verhuisde. Tegenwoordig wordt regelmatig uitgenodigd door het Koninklijk Conservatorium Den Haag om masterclasses en audities te begeleiden.

In Nederland is hij medeoprichter van het ensemble Radio Antiqua (Nederland), winnaars van de eerste prijs in de Göttingen Kamermuziekcompetitie (Duitsland, 2014) en geselecteerd voor het Eemerging-programma, onderdeel van het Festival d’Ambronay (Frankrijk), zijnde de belangrijkste leden van de Academie baroque d’Ambronay 2015, onder leiding van Enrico Onofr

Daarnaast maakte hij deel uit van het Ensemble Le Voci delle Grazie, dat ook geselecteerd voor het bovengenoemde programma. Hij was ook medeoprichter van de ensembles L’Armée des Amoureux en van het ensemble La Pantomime, een klavecimbel duet met Patricia Robaina, dat zich voor bepaalde programma’s uitbreidt tot 8-10 leden.

Met deze en andere ensembles trad hij op in diverse festivals zoals

  • Pavia Barocca en Grandezze e Meraviglie (Italië),
  • Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (Oostenrijk),
  • Göttingen International Haendel Festival (Duitsland),
  • Utrecht Early Music Festival en Grachten Festival (Nederland),
  • Vivat Curlandia (Letland),
  • Música por los Caminos del Vino en Festival Camino de las Estancias (Argentinië),
  • Festival d’Ambronay (Frankrijk),
  • Seviqc Brežice Festival (Slovenië).

 Mariano combineert zijn activiteiten als klavecimbel en basso continuo-speler en -leraar met koor directie.